Vormsel Mariakerke
VOCA 1: Thema Doopsel
EEN NIEUW MENS WORDEN
ANGST EN EGOÏSME LOSLATEN
De mensen kwamen luisteren naar Johannes de Doper die hen opriep om zich te bekeren, hun manier van denken en handelen te veranderen.
Wat zou er in jouw leven kunnen veranderen zo, dat je echt volwassen, liefdevol, zorgzaam en verantwoordelijk zou kunnen leven?
Bespreek dat gerust ook eens met je ouders….
Christen zijn is...
Christen zijn is geroepen zijn en kiezen om een nieuw mens te worden.
Een mens zoals God de mens droomt.
Een mens als Jezus: een goed, liefdevol, vredevol en vreugdevol mens.
Angst en egoïsme beletten ons om zo’n mens te zijn.
Egoïsme is het gevolg van angst.
Angst kent vele gezichten.
Er is de angst om gekwetst te worden, de angst voor de dood.
Er is ook de angst om tekort te hebben en de angst om niet aanvaard, bemind en erkend te worden.
De angst om uitgelachen te worden.
We nemen dan een verbergende, beschermende houding aan.
Of we gaan in de aanval: de beste verdediging.
We proberen macht te veroveren en beschouwen anderen als nuttig of als concurrenten.
We proberen ook liefde en aandacht en erkenning van anderen te veroveren.
We willen onszelf bewijzen.
Anderen zijn ‘interessant’ als ze ons bij dat alles helpen, we van hen kunnen profiteren.
De angstige en egoïstische mens is eigenlijk oorzaak van alle kwaad en onrecht.
Willen we een liefdevolle, vredevolle en vreugdevolle mens worden, dan moet die angstige en egoïstisch mens in ons verdwijnen, dan moeten we onze angstige en egoïstische gezindheid loslaten.
We moeten ervan bevrijd worden, zoals de Israëlieten dienden bevrijd te worden van de Egyptenaren die hen wilden beletten om als vrije mensen in het beloofde land te leven.
Het doopsel drukt onze wens uit om een nieuw mens te worden, om ons te ‘bekeren’.
In het oude doopritueel werden de dopelingen helemaal ondergedompeld.
Men zou het een ritueel verdrinken van de ‘oude mens’ kunnen noemen.
Van dat onderdompelen blijft nu nog een klein restant over: het ‘besprenkelen’ met doopwater, dat gewoonlijk geduid werd als het afwassen, afspoelen van de zonden.
Het doopsel is de eerste stap in het christen worden en christen zijn, een eerste stap op weg naar het leven van de nieuwe mens, naar een nieuw leven.
Men wordt ook binnengeleid in een gemeenschap van mensen die nieuwe mensen willen worden, mensen die Gods liefde in de wereld openbaren.
Bijbellezing: De doop van Jezus
Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en Hij aan het bidden was, werd de hemel geopend 22 en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op Hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind Ik vreugde.’
(Lucas 3: 21-22)
Bijbellezing: De oproep tot bekering door Johannes de Doper
In het vijftiende regeringsjaar van keizer Tiberius, toen Pontius Pilatus landvoogd van Judea was, Herodes viervorst van Galilea, diens broeder Filippus viervorst van het gewest Iturea en Trachonitis, en Lysánias viervorst van Abilene, onder het hogepriesterschap van Annas en Kájafas, kwam het woord van God over Johannes, de zoon van Zacharias, in de woestijn. Daarop begon hij in heel de streek rond de Jordaan op te treden en een doopsel van bekering te preken tot vergeving van zonden, zoals staat in het boek der godsspraken van de profeet Jesaja: Een stem van iemand die roept in de woestijn: Bereidt de weg van de Heer, maakt zijn paden recht. Elk dal moet gevuld, elke berg of heuvel geslecht worden; de kronkelpaden moeten recht, de ruwe wegen effen worden. En heel de mensheid zal Gods redding zien.
De mensen stelden hem nu de vraag: ‘Wat moeten wij dan doen?’ Hij gaf hun ten antwoord: ‘Wie dubbele kleding heeft, laat hij delen met wie niets heeft en wie voedsel heeft, laat hij hetzelfde doen.’ Er kwamen ook tollenaars om gedoopt te worden en ze vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ Hij zei hun: ‘Niet méér vragen dan voor u is vastgesteld.’ Ook soldaten ondervroegen hem: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Hij antwoordde: ‘Niemand uitplunderen, niemand iets afpersen, maar tevreden zijn met uw soldij.’
(Lucas 3, 1-6.10-14)
Filmfragment
Filmfragment
Over het filmfragment
The Emerald Forest is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal dat zich afspeelde in het Braziliaanse regenwoud.
Ingenieur Bill Markham is een ingenieur die naar Brazilië verhuisde om er een waterdam te bouwen. Daarvoor moet een deel van het regenwoud gehakt worden zodat een gedeelte ervan later onder water kan worden gezet terwijl een ander gedeelte dienst zal doen voor landbouw en woonruimte.
Op een dag neemt Bill zijn zevenjarige zoon Tommy mee om hem te tonen wat men tot nu toe heeft verwezenlijkt. Tommy gaat het regenwoud in en wordt niet veel later ontvoerd door een inboorling. Deze laatste is het opperhoofd van een ongekende wilde stam die “de onzichtbaren” worden noemen omdat ze zich in emeraldgroen kleuren en zo opgaan in het emeraldgroene regen woud.
Later vertelt het opperhoofd aan de papa van Tommy dat hij het mooie kind uit de wereld van de dood wilde halen en in het ware leven wou brengen.
Tien jaar later is de dam bijna klaar. De zeventienjarige Tommy, nu door zijn adoptievader aangesproken als Tommé, leeft nog steeds bij de wilde stam en heeft hun taal en cultuur overgenomen. Tommé vindt zichzelf heel volwassen en een hele vent omdat hij een succesvol jager is geworden.
Maar eigenlijk is hij nog een kinderachtige grote jongen, die zich niet altijd echt volwassen gedraagt.
Tommé ondergaat een initiatieritueel waardoor hij volwassen wordt.
Tommé (Tommy) leerde dat echt volwassen zijn meer is dan goed kunnen jagen, zwemmen, enz…
Volwassen zijn is ook iets anders dan vrij zijn en doen wat je wil. Het is vooral leren verantwoordelijkheid opnemen.
Vraag eens aan je ouders wat het voor hen betekent volwassen te zijn.
Het ‘doopsel’ van Tommé (Tommy) lijkt meer op het doopsel van de eerste christenen dan het huidige doopritueel waarbij wat water over het hoofd uitgestort wordt.
Toch is de betekenis dezelfde! Er moet iets verdwijnen dat ons belet om een echt liefdevol, vredevol en vreugdevol mens te zijn: onze angsten en ons egoïsme. Ze moeten als het ware weggespoeld, afgewassen worden.
Wanneer gedraag jij je soms nog angstig? Egoïstisch?
(Dat zijn vragen die wel wat eerlijkheid en moed vragen…. Misschien kunnen ouders of andere huisgenoten wel wat helpen…..)
VRAAG AAN JE OUDERS OF ZE DE VALOEFENING EENS MET JOU WILLEN DOEN! WELLICHT VINDEN ZE HET ZEKER TOF OM DAT TE MOGEN DOEN!
Als je een kruisteken maakt wanneer je aan iets begint, dan is het duidelijk dat je christen bent en misschien ook wel dat je Gods kracht en bijstand vraagt om goed te doen waaraan je wilt beginnen. Wanneer zou jij dan wel eens een kruisteken kunnen maken?
Het maken van een kruisteken met water is een herinnering aan het doopsel, en het maken van een kruisteken is ook tonen dat je de mentaliteit van Christus wil aannemen en de oude mentaliteit wil loslaten. Dat je dus als Christus wil leven, een Christus-mens, een christen wilt worden.